Ztracený symbol – recenze

Publikováno 12. 3. 2011

Obálka knihy Ztracený symbol od Dana BrownaSlavný spisovatel Dan Brown vydává v pořadí již třetí knihu a mnozí z nás si jistě pokládají otázku, zda bude tato kniha stejně kontroverzní, jako jeho Šifra mistra Leonarda. V tomto případě si však na paškál nevezme katolickou církev, nýbrž tajemstvími opředený Řád svobodných zednářů. Ze starobylých ulic Vatikánu, Paříže či Londýna Dan Brown přesouvá děj do domova hlavní postavy – do Spojených států amerických.

Na své si zde přijdou hlavně ti, co očekávají typickou „brownovku“. Na programu je vtažení do děje hned na první stránce, rychlý spád a v neposlední řadě klasické schéma knih Dana Browna. Hlavní postavou je opět symbolog a starý mládenec Robert Langdon. Postava, která je velmi důležitá, avšak tváří v tvář se s ní setkáme až na úplném konci příběhu, je Peter Solomon – Robertův blízký přítel. Další podstatnou postavou je sestra zmizelého Petera Solomona – vědkyně Katherine. Své silné zastoupení zde má samozřejmě také policie, tentokrát v podobě CIA a šéfky Sató.

V předchozím odstavci byla řeč o Brownově typickém schématu. Ti, co četli jeho předešlé dvě knihy, jistě tuší. Pro ty, kterým se Ztracený symbol dostal do ruky jako první kniha tohoto autora, zde nastíním. Tak jako vždy i nyní dojde k události, kdy je Robert Langdon vytržen ze svého běžného života. Jak již bylo v úvodu řečeno, nemusí se hnát až do Evropy. Celý příběh se odehrává v hlavním městě Spojených států – ve Washingtonu D.C. Lstí je vylákán přímo do Kapitolu, kde objeví uprostřed budovy hrůzostrašnou věc ukazující směrem k fresce samotného George Washingtona. Právě tady začíná zběsilý závod s časem. Peter Solomon je unesen a nebude propuštěn do té doby, kdy Robert Langdon neobjeví pradávný zednářský poklad. Brzy na to se dostává do ohrožení života i Peterova sestra Katherine. Záporným hrdinou je Malach – zvrhlý muž potetovaný od hlavy až k patě. O Solomonových ví téměř všechno. Teprve až v samotném závěru se čtenář dozvídá pravdu o temné postavě Malachově a o záhadné smrti Peterova syna Zachariho.

Dan Brown nenechá čtenáře vydechnout až do poslední stránky. Nápadnost s dalšími dvěma příběhy je však až příliš okatá. Vykrádá snad Dan Brown sám sebe? Stejný příběh a stejné schéma vždy zasadí do jiného prostředí. V předchozích dvou dílech to byl Vatikán a francouzský Louvre. V tomto případě se děj odehrává v Kapitolu samotného Washingtonu. Čtenáři se naskytne nejen obrázek fascinující fresky George Washingtona zpodobněného coby pohanského boha, ale také putování děsivým kapitolským podzemím. Co tam Robert Langdon společně s vrchní vyšetřovatelkou CIA naleznou? Není náhodou, že první americký prezident Spojených států amerických byl členem zednářské lóže (což již dokazuje onen fakt, že roku 1793 zednářským kladívkem a zednářskou lžící položil základní kámen Kapitolu) stejně tak jako byl jejím členem zmizelý Peter Solomon. Proslulý symbolog postupně odhaluje jedno tajemství za druhým a dostává se tak stále blíže k zednářskému pokladu. Společně s vědkyní Katherin se vrhá do nebezpečného dobrodružství, které je během celé jedné noci vyřešeno.

Mnozí si jistě nyní kladou otázku, proč tolik lidí miluje Dana Browna, kupuje a půjčuje si jeho knihy, když už nám potřetí nabízí stále to samé schéma. Dan Brown patří mezi ty autory, od kterých není možné se odtrhnout. Již první kapitola nás vtáhne do děje natolik, že skončit se čtením můžeme až na poslední stránce knihy. Tento spisovatel umí se čtenářem skvěle zacházet. Většina dnešních čtenářů hledá v knihách akci, napětí a samozřejmě dobrý konec a to vše ve srozumitelné formě. Dan Brown je toho zárukou. Umí napsat knihu tak, že v některých momentech se nám tají dech a vzápětí si hlasitě oddechneme, když hrdina jen o vlásek unikne smrti. Konkrétně zde mluvím o okamžiku, kdy bezmocná Katherine uniká v naprosté tmě před děsivým Malachem, který ji chce zabít, a neví, kam běží a jak se dostat ven.

Ti, co čekali další kontroverzní knihu, však budou Ztraceným symbolem zklamáni. Dan Brown zde není k zednářům tolik kritický, jako k církvi v Šifře mistra Leonarda, která této knize nemůže přijít na jméno. I přesto se však jedná o velmi dobře napsaný příběh s rychlým spádem a skvělou pointou. Každý milovník tajemna si zde jistě přijde na své. Pokud vás kniha Ztracený symbol z recenze zaujala, kupte si ji například v obchodě November.cz.

Štítky: , ,

Napsal izmy, v kategorii Knihy | 5 komentářů